Ouder(s)/verzorger(s)

Heeft uw zoon of dochter moeite met leren? Begin dan met dit niet te geloven en/of het anders te formuleren.

Leren kan ieder kind namelijk fantastisch!

Waar kinderen vaak moeite mee hebben, is dat de school te weinig oog heeft voor verschillen in persoonlijkheid en leerstijl. En als scholen maar vaak en lang genoeg dezelfde benadering blijven kiezen, gaat een kind vanzelf denken dat hij tekort schiet, dat hij niet zo slim is, dat het aan hem ligt.

Ook ouders hebben een eigen benadering en een eigen antenne om af te tasten of het de goede kant op gaat, of juist niet. Het is belangrijk om te onderzoeken of die antenne is afgestemd op het kind, of meer de eigen voorkeursstijl weerspiegelt. Bovendien zie je vaak dat de antennes van twee ouders/verzorgers ook nog eens totaal verschillend zijn.

Daar ga ik graag met u naar kijken. Belangrijk is om te begrijpen hoe ieder kijkt, hoe boodschappen worden overgebracht naar en vertaald door het kind en wat de impact hiervan is. Het is hierbij geen kwestie van zoeken naar wat ‘goed of niet goed’ is, maar zo open en nieuwsgierig mogelijk kijken naar wat er gebeurt. Bij jezelf, bij elkaar, bij je kind.

Als we dat doen, wordt het stap voor stap gemakkelijker om elkaars gedrag – en de behoeften en drijfveren eronder – te verstaan. Soms lukt het zelfs om nieuw gedrag te oefenen.